Dag 20

26 november 2018 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Hoi allemaal,

Vandaag om 8.15 uur op gestaan, ontbijtje op onze kamer en toen besloten om Wanaka te gaan verkennen. Voor vandaag om 12 uur (vooraf om 10 uur was al vol geboekt) een bijzondere excursie geboekt bij Wild Wire Waterfall Climb en vervolgens wandeltocht terug naar beneden. (Ps Peter en Magda bedankt voor deze super tip, wat een super belevenis!👍eerlijk gezegd wat onderschat.) Wanaka heeft een gezellig/knus (niet te groot/ niet te druk) centrum met allerlei winkeltjes en terrasjes en een mooie/gezellige baai bij het Wanaka meer. Het was licht bewolkt en aangename temperatuur van 20 gr. (zon kwam er af en toe even tussendoor) Voor ons beiden nog leuke shirts gekocht en ook nog genoten aan de mooie baai. Je ziet er enorm veel eenden. We zagen een eend met een zevental jonkies, die op haar gemak, onze richting op kwam zwemmen en met haar kroost even aan land kwam (vader eend was natuurlijk ook in de buurt). Heerlijk om van dit soort mooie dingen in de natuur te genieten! Vervolgens op een bankje een koffie gedronken met wat lekkers. De mussen kwamen weer werkelijk uit ons hand eten. Om 11.45 uur moesten we bij de Office zijn en werden om 12 uur met een busje opgehaald. Vooraf moest je tekenen voor een soort eigen risico en gezondheid verklaring. De rit naar de watervallen (De Twinfalls, waarvan we de linker hebben beklommen), was op zich al een prachtig rit en kwamen we voorbij de hoogste berg , de Roys Peak Mountain en later ook nog voorbij de Rocky Mountain. De vele schapen en koeien en een paarden manege. We waren samen met een pas getrouwd stelletje uit London en nog 3 jongens uit Australië. Bij aankomst zagen we de Twin waterfalls ( hoogte 80 meter in totaal). Je kon vooraf bij het boeken, kiezen uit verschillende klimhoogtes. Wij hadden in principe voor de minst hoogste (1 uur klimmen) gekozen, maar de instructeurs van Wilde Wire, vroegen ons of we geen Up Grade wilde maken om hoger te klimmen (genaamd Wild Thing), omdat de overigen dat wel deden. Ze gaven ons daar zeker de vrije keus in en wij gaven aan, dit te willen besluiten bij onze 1e etappe (excursie genaamd Go Wild). Dat vonden ze geen enkel probleem. Er zijn nl 3 mogelijkheden. Tot een hoogte van 1/3, de 2e mogelijkheid tot een hoogte van ruim 2/3 en de 3e mogelijkheid tot bovenop de Waterfall! Maar dan moest je met een helikopter naar beneden , dus werd het meteen flink duurder! (Heli vlucht gisteren al gedaan 😊). Vooraf moesten we het klimtuig/helm aan/op doen en kregen we duidelijke instructie mbt de borging (karabijn haken) etc. Wij gingen samen met het Engelse koppel en een vrouwelijke instructrice mee. Ed als laatste en ik als 4e persoon (instructrice voorop), achter ons kwam een instructeur met 5 Aziatische mensen. WoW!! wat een kick, je gaat al meteen de hoogte in en je bent continue bezig met de lange karabijnen en een korte veiligheid genaamd de shorty (de shorty moet je altijd eerst vast klikken, alvorens je de lange karabijnen overzet) in de bergwand van de waterval zitten overal ‘stap’ ijzers gemaakt en lopen er staalkabels over de bergwanden, waar je dus steeds de karabijnen aan vast klikt en verplaatst. Hogerop loop je over een soort swing brug met een plank van 20 cm breedt ofwel een kabel waar je als een koord danser je voeten op verplaatst en met je handen hou je jezelf vast aan de staalkabels (die aan beiden zijden op schouder hoogte zitten). We moesten soms ook over stenen ofwel door het water stappen. Wij hadden na de eerste klimtocht (de kortste die we in feite hadden geboekt), samen al snel besloten om met het Engelse stelletje hogerop te klimmen (dus hoger de waterval op). Het tweede stuk werd wel een stuk heftiger, stijlere wanden, soms ook zonder iets waar je de voeten op kon plaatsen (dan moest je voorzichtig op de rots randjes stappen) en we werden goed nat van de waterval zelf, die continue langs ons heen raasde. Af en toe naar beneden en boven kijken en ook hoe je de anderen ziet klimmen en natuurlijk de enorme verte en diepte in kijken en bij dat laatste ....... vooral niet te veel nadenken en gewoon goed vast houden en door stappen 😊 en vooral de karabijnen goed gebruiken!!!! Na ongeveer 2 uur en 35 min klimmen, hadden we ons doel bereikt en zaten we ongeveer op 55 meter hoogte van de waterval. 💪💪 Vol trots en big smile! Wat een super sport is dit! Bovenaan nog even uitrusten en kregen we nog wat lekkers (wrap, taartje en energie koekje). Vervolgens via smalle bergpadjes naar beneden , ook via een staaldraad langs de bergwand en het gebruik van de karabijnen. Rond 16.30 uur waren we terug aan de voet van de waterval. Vol trots keken we nog eens goed omhoog en wat we dus hadden volbracht in deze super gave waterfall climb!!!! Met het busje terug en daarna zijn wij nog een welverdiend wijntje gaan drinken op een terrasje en het zonnetje kwam onderwijl steeds meer door . Nog even langs de baai en daarna nog naar Puzzle World gewandeld (totaal heen en terug 2, 8 km). We zijn niet in het park van Puzzle world zelf gegaan, maar wel de leuke scheve huisjes en toren bekeken en onderweg nog enkele mooie foto’s gemaakt. Rond 19.15 uur moe en voldaan in ons verblijf. Ed is later in de avond bij Domino’s lekkere pizza’s gaan halen. (5 min loopafstand en vooraf besteld op internet) Verder nog plannen voor morgen gemaakt, dan gaan we nl door naar onze volgende bestemming Te Anau . We willen dan onderweg nog langs Queenstown gaan. Dit was voor ons een geweldige dag met een unieke super belevenis!

Vandaag 0 km gereden, maar wel een aardige stukje geklommen!

Veel groetjes van ons twee.

1. Thieu en Sandra:
    26 november 2018
    Nou Carien en Ed dat ziet er stoer uit. Prachtige foto's, maar ik weet niet of ik dat zou durven. We zijn erg benieuwd naar de rest van de foto's en naar al jullie verhalen. Wel erg leuk om jullie reis zo te volgen. Have fun!
    Thieu en Sandra
  2. Corrie Kempenaars:
    26 november 2018
    Dat lijk mij ook gaaf om te doen waterfall climb. Ziet er stoer uit hoor😀
  3. Joost en Carien:
    26 november 2018
    Godszakke, wat een stijle wand. Flinke prestatie!
    Doen we jullie niet na.
  4. Joost en Carien:
    Ps de Pizza-boeren doen goed zaken sinds jullie in NZ zijn 😉😋
  5. Anneke vd Ent:
    26 november 2018
    Geweldig dat jullie t allemaal durven😤Ik niet hoor. 😁
  6. Van der Ent:
    26 november 2018
    Hahaha.... Klopt Anneke, dat is voor ons niet te doen.
    Maar wat een belevenis weer vandaag
    DE foto's zie ik morgen helaas pas ik zit hier in een uithoek in Frankrijk en krijg ze niet gedownload.
    Maar wat een pracht verhaal weer!!
  7. Ciska Roelen:
    27 november 2018
    Wat een waaghalzen zijn jullie. Zou dit voor geen goud doen. Wel super goed van jullie.
  8. Annemarie:
    27 november 2018
    Wat een belevenissen allemaal.
    😘