Dag 26

2 december 2018 - Twizel, Nieuw-Zeeland

Hoi allemaal

Vanmorgen om 7.30 uur op gestaan, Ed naar de bakker om verse broodjes. Rond 9.15 uur eerst naar de Clay Cliffs bij Omarama gereden. (Op een prive terrein van een boer). Het was mooi weer en de zon liet zich goed zien. Onderweg zie je veel Agrarisch gebied en enorm veel grote regeninstallaties, genaamd Pivotโ€™s. Aangekomen bij de Clay Cliffs hebben we rond gewandeld en nog voorzichtig een lage cliff beklommen. Het deed ons denken aan Brice canyon in Amerika , maar ook wel wat aan Cappadocia in Turkije. Erg mooi en iets wat we in N.Zeeland nog niet eerder hadden gezien (ps Magda/Peter bedankt voor deze mooie tip) Vervolgens door naar de Wrinkly Ram in Omarama zelf. (ja ja Joost en Carien gevonden!) Dit is een restaurant/winkel, maar je kunt er ook deelnemen aan het helpen of kijken bij schapen scheren. Dit was helaas pas om 13.15 uur en dat kwam niet uit in ons geplande dagprogramma. Ik (Carien) heb nl nog nooit het schapen scheren in het echt gezien en had dit zeker graag willen doen, vooral in N.Zeeland (omdat het zo bekend staar om de schapen ๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘) Maar och dat kan ik altijd nog in ons eigen land meemaken๐Ÿ˜Š Bij Wrinkly Ram liepen ook verschillende soorten schapen. (Zie de fotoโ€™s) Het Meroni schaap is het echte N.Zeelandse schaap. Of we nog niet genoeg schappen hebben gezien. ๐Ÿ˜† Echt waar mensen er gaan geen enkele minuten voorbij, als je aan het rijden bent, of je ziet wel schapen en/of koeien. Maar het blijft leuk om ze te zien hoor! ๐Ÿ‘๐Ÿ„๐Ÿ‚๐Ÿ‘. En we dromen er nog niet van ๐Ÿ˜œ Gisteren bij het trimmen zagen we trouwens wilde witte geiten! Dus toch soms ook andere leuke dieren. Wij hadden in de winkel Wrinkly Ram eerlijk gezegd meer grappige dingen verwacht mbt schapen. Bijv meer t-shirts met grappige schapen erop etc. Wel enorm veel schapen knuffels. Zelf heb ik nog een leuk T-shirt gekocht en een mooie leren cowboy hoed (Ed wilde deze ook graag, maar helaas niet meer in zijn maat. Waren nu nl de helft van de prijs) Bij Wrinkly Ram nog koffie gedronken op het buiten terras , heerlijk in de โ˜€๏ธ en er stond een zanger met gitaar live te zingen. Tegen 12 uur door gereden naar Mount Cook, een schitterende route er naar toe, je rijdt veelal langs het prachtig Lake Pukaki. Onvoorstelbaar hoe prachtig aqua blauw dit water is! En nog meer als de zon erop schijnt. Rond 13 uur waren we bij Mount Cook en zijn kort daarna gestart met de Hooker Valley track (wandeling van 3 uur). Een mooie wandeling richting Mount Cook. Tijdens de wandeling zie je meerdere meren, die worden gevormd door de Glacier en je gaat over 3 swingbruggen. Halverwege de track hebben we op een bankje geluncht (samen met nog veel toeristen) en zijn daarna in een wat vlotter tempo terug gewandeld. Tijdens de route stond er ook een herdenkings monument , waarop namen van overleden bergbeklimmers en redders staan, die in de bergen zijn omgekomen en veelal hun laatste rustplaats in de bergen hebben! Na onze track zagen we bij het kampeerterrein enorm veel konijntjes ๐Ÿฐ (weer eens wat anders dan schapen ๐Ÿ˜Š) Vanuit Mount Cook, zijn we richting de Tasman gletsjer gereden (dat is ongeveer een 9 km verderop) en dat was een kleine heftige klim van 15 min. trap lopen. Vanaf bovenaf een prachtig uitzicht op de tasman Glacier, het meer en de verschillende bergen en de trappen die we naar boven toe waren gewandeld. Onverstelbaar wat de gletsjer Tasman al heeft verloren aan zijn hoogte en lengte! Dit komt vnl door het opwarmen van de aarde. Deze gletsjer was 15000 jaar geleden nog 70 km en nu nog maar 24 km aan lengte. Per jaar verliest de gletsjer 800 meter. Inmiddels was het 17 uur en zijn we richting Twizel (ons huisje) gereden. Onderweg nog paar foto stops gemaakt ivm het prachtige meer Pukakaki. Rond 18 uur waren we bij ons huisje en de zon stond nog heerlijk te stralen โ˜€๏ธ. Dus wij samen op het โ€˜eigenโ€™ bankje voor ons huisje (met wijntje ๐Ÿท)zitten chillen tot 19 uur . Daarna onszelf opgefrist en zijn we bij een restaurant in Twizel (was 1,5 km lopen) gaan eten. 65Cafรฉ&Diner, super lekker gegeten daar! Na het eten nog even een rondje langs de winkelgalerij en toen โ€˜huiswaartsโ€™. Morgen gaan we door naar onze volgende bestemming, Akaroa.

Vandaag 225 km gereden en toch nog 15 km gewandeld.

Groetjes van ons twee!

Fotoโ€™s

1. Corne en Angelique:
    2 december 2018
    Wat mooi dat we mogen meegenieten van jullie reis. Nog heel veel plezier gewenst, maar dat zal ongetwijfeld wel lukken zo te zien โค๐Ÿ’‹
  2. Rinavandoormaal:
    2 december 2018
    Wat een genot om jullie reisverhalen te lezen. dat jullie aan het genieten zijn is wel duidelijk voor iedereen ๐Ÿ‘schitterende foto's. Nog veel plezier ๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜
  3. Rinavandoormaal:
    2 december 2018
    Wat een genot om jullie reisverhalen te volgen.dat jullie aan het genieten zijn is voor iedereen duidelijk ๐Ÿ‘veel plezier nog schatjes โคโค๐Ÿ˜˜
  4. Colinda Rokx:
    3 december 2018
    Wat een prachtige fotos allemaal van een mooie reis!! Geniet er nog van! Veel liefs!