Dag 27

3 december 2018 - Akaroa, Nieuw-Zeeland

Hoi allemaal,

Om 8 uur opgestaan. Ed naar de bakker in Twizel. Carien inpakken onderwijl. Ontbijtje en vertrek naar onze volgende bestemming Akaroa. (338 km verderop) Weer prachtig weer en lekker warm. ☀️ Onderweg nog eens gestopt bij het prachtige Lake Pukaki (krijg je geen genoeg van, zo mooi!), omdat we er nu aan de andere kant langs reden (gisteren ook langs gereden ivm bezoek Mount Cook/ Tasman gletsjer) en dan ziet het er toch weer wat anders uit (althans voor ons wel 😊) Dat natuurschoonheid je soms zo opeens kan overweldigen.... pfff. De puzzels met 3000 stukjes zouden het met deze afbeeldingen goed doen , vooral mbt moeilijkheidsgraad. Zie de foto’s. Daarna door naar Lake Tekapo, want daar willen we graag wat uurtjes vertoeven. Rond 10.30 uur aangekomen (kortere weg was er niet meer ?) in Lake Tekapo en eerst bij het gelijknamige meer gekeken. Het heeft de prachtige fel blauwe kleur als Lake Pukaki . Wat het bij Lake Tekapo zo extra mooi maakt, zijn de prachtige bloeiende Lupine bloemen, die er in grote hoeveelheid staan! Tevens ligt het plaatsje Lake Tekapo direct aan het meer, dat maakt het heel sfeervol. (Ps Carien en Joost, ik begrijp nu heel goed dat dit jullie lievelingsplekje in N.Zeeland is 👍) Naar het kort bijgelegen centrum gegaan en bij het I-Site kantoor (bij ons onder de noemer VVV) wandelroutes opgevraagd. Verder nog voor ieder van ons (weer) een leuk T-shirt gekocht (zulke leuke en voor zo weinig geld, 😊tussen de 6 en 12 euro). Eerst natuurlijk naar het beruchte/beroemde kerkje bij Lake Tekapo, genaamd Church of the Good Sheperd. Je wandelt dan via een mooi vernieuwd bruggetje over een riviertje van Lake Tekapo, alvorens je bij het kerkje kunt komen. Vlakbij het kerkje staat een mooi, groot, bronzen beeld van een Collie hond. Standbeeld als eerbetoon van de schaapherders aan de honden, die destijds onmisbaar waren voor het hoeden van de schapen (ps toen nog geen moderne omheiningen zo we die nu veelal hebben 😊). Bij het kerkje waren/liepen enorm veel toeristen.....er waren net paar bussen met Aziatische toeristen gelost 😩😆. Help! Dus maar ff gewacht. Toen we het kleine mooie kerkje inliepen, werden we enorm verrast door het uitzicht vanuit dit kerkje! Er zit nl direct achter het altaar een enorm groot raam (volledige breedte van het kerkje) , het vormt werkelijk een mooie omlijsting van een prachtig gezicht op Lake Tekapo! Je gaat hier voor je plezier naar de kerk 😊. Of je dan nog luistert wat de pastoor zegt!!??? Je mocht hiervan geen foto’s maken en dat houdt het ook juist zo bijzonder, want ook in ons boek staat het niet afgebeeld (ook keen ansichtkaarten of iets dergelijks met dit prachtige beeld!). Daarom hebben wij even de tijd genomen en zijn in een kerkbank gaan zitten. Op dat moment waren wij ook de enige toeristen 🙏, dat maakt het dan nog specialer. Er was een vriendelijke mevrouw (zij hield toezicht in het kerkje) en zij vroeg ons waar we vandaan kwamen. We gaven aan hoe mooi/speciaal we het kerkje vonden, waarop zij iets zei, wat bij ons beiden meteen onze emotie raakte. (W.s omdat het dan ook in het Engels is en ook haar mooie/rustige stem) “ If you look trough the window at this place, there are always special troughts that come Up” Tja .... en dan denk je altijd aan dierbaren, die er helaas niet meer zijn ofwel mensen die heel ziek zijn 😢. Er was helaas geen mogelijkheid om een kaarsje te branden. De mevrouw van het kerkje gaf ons wel ieder een mooi kaartje met een psalm tekst. Ze maakte met ons een vriendelijk praatje over onze reis en attendeerde ons erop voorzichtig te zijn onderweg met de auto. Het schijnt nl dat er toch best veel ongelukken gebeuren vaak door vermoeidheid, inhalen, drankmisbruik en het te hard rijden. (hierover later meer, nee hoor ..... geen bon meer hoor!) Na dit bijzondere bezoek aanhet kerkje , zijn we begonnen met onze track van 1,5 uur langs de rivier (uitloper van Lake Tekapo). Oei na ongeveer 20 min wandelen, hield de track al op! Het pad was nl flink onder water gelopen en behoorde nu bij de rivier. We probeerde nog omhoog te gaan , maar dat werd te steil en onveilig. Dus omgedraaid en terug. Toen zijn we terug gegaan aan het begin van het dorp Lake Tekapo, naast Tekapo Springs/hot Pools-Spa. Daar startte de track die we als vervanging wilden doen, deze liep een klein gedeelte door een bos en verder langs Lake Tekapo. Het was erg warm/ broeierig weer (26 gr). Bij de track zagen we een bordje dat er Walibi’s konden zitten en als je die zag, werd gevraagd dit door te willen geven. Reden ; die willen ze niet in N.Z (is nl import, een diersoort wat van origine niet uit hun land komt) omdat zij vinden dat alle import dieren vaak het flora en fauna van N.Zeeland verstoren (en het wordt vaak een plaag, doordat het zich in de wilde natuur maar blijft voortplanten). Dit vinden sommige ook van katten en honden, die de Kiwi tot hinder zijn! (Zie de foto mbt de Walibi) Helaas wij geen Walibi gezien, dan moet je wellicht veel meer in het bos zijn. Ps dan had ik het niet door gegeven hoor! Rond 14 uur zijn we terug naar het centrum gegaan en hebben op een terras wat gegeten en gedronken. De meeuwen en mussen weer volop aanwezig om evt overgebleven resten te kunnen bemachtigen of hopen dat mensen wat weg gooien naar hen. (Zie de foto van de meeuw, met de dikke friet in zijn snavel, dat was aan de tafel naast ons. Nog even gebruik van de openbare toiletten (in Lake Tekapo) die je overal ziet. Deze waren wel heel luxe en bijzonder! Pratende en zelfreinigende toiletten (nee niet alleen de wc bril, maar heel de ruimte!). Dmv gekleurd led licht, zag je of het toilet vrij was of niet en vervolgens hoorde je een vriendelijke stem die precies aangaf wat te doen, tijdens het toilet gebruik een mooi muziekje en daarna als je op de deur openen drukte, dan spoelde de toilet zelf automatisch door en de vriendelijke stem sprak je nog toe. Bij de heren hing er boven de urinaal een kaart met overzicht van het gebied rondom Tekapo en dmv bolletjes werd aangegeven waar er allemaal al ongelukken waren gebeurd, met daarbij de reden van de ongelukken. Erg bijzonder deze toiletten! (ps Joost bedoel je deze?) Tegen 14.45 uur zijn we gaan rijden, we hadden nl nog ongeveer 280 km te gaan voordat we in Akaroa zouden zijn en de mevrouw van de kerk had ons verteld dat het ook een erg bochtige route is (vooral het laatste stuk). We zijn nog gestopt in het plaatsje Geraldine en daar ook een kerk bezocht (al leuk aangekleed voor de kerst) en nog een mooie winkel, die veelal producten had van Merinowol (de N.Z schapen) en het bont van de ongeliefde Possum. (Zie de foto). De verkoopster vertelde vol passie over de producten van deze winkel en stelde ook vragen over onze rondreis. Ed heeft hier nog kunnen slagen voor een mooie hoed. (Nu hebben we er beiden eentje 😊, blijft een mooie herinnering aan onze rondreis N.Zeeland en staat ook altijd leuk aan de kapstok 😊) Daarna niet meer gestopt, nou ja, een paar keer vlug voor een fotootje en wat langer gestopt bij Catons Bay (ongeveer nog 19 km van onze eindbestemming). Het laatste stuk was inderdaad erg bochtig (leuk filmpje van gemaakt, staat helaas niet in de reisblog) en gingen ook goed hoog de bergen (en zelfs even de wolken in) in. Al met al weer een schitterende route!!!! Het auto rijden gaat je daarom in N.Zeeland niet vervelen en blijft erg leuk om van de omgeving te genieten. Onderweg weer veel agrarisch gebied met enorm veel grote regeninstallaties (Pivot’s) en ook prachtige grote vrachtwagens en Teletubbie landschap 😆. Alsof het landschap met frisgroen tapijt is bedekt! Maar zeker ook weer prachtige natuur met veel bomen en planten! Vandaag moesten we 2x aan de kant (een waarschuwende auto rijdt dan voorop) voor grote vrachtwagens die iets vervoeren met buitensporig / afwijkende maten. (Zie de foto) We waren rond 19 uur in Akaroa en ook hier een mooi verblijf , met een 2 persoons Spa(bubbelbad) erin 😊. Onszelf wat opgefrist en warmer aangekleed (temperatuur was overdag 26 gr en nu hier in avond 16 gr ! ) en het dorp wat verkend. Akaroa is niet groot, maar ziet er wel knus/ gezellig uit , het is vroeger door de Franse kolonisten gesticht en dat zie je aan de huizen (overigens erg leuke huisjes te huur, zie de foto’s) , maar zeker ook aan de vele Franse benamingen van alles. Akaroa staat ook bekend om de grote cruise schepen, die niet direct in Akaroa aan meren, maar wel vanaf zee met kleinere boten het dorpje inkomen. Dat gebeurt (gelukkig) de komende dagen niet, want dan is Akaroa ook meteen overvol! Bij een leuk restaurantje (er zitten er ongeveer 5, dus de keus is beperkt) gegeten en daarna nog langs het water en door het dorpje gewandeld . Bij ‘thuiskomst’ nog lekker samen in het 2 persoons bubbelbad ❤️ 🍷 👍 😜 👋 💋 Foto's komen wal later....WiFi is traag hier.

Vandaag 341 km gereden en nog 12 km gewandeld.

Veel groetjes van ons twee.