Dag 28

4 december 2018 - Akaroa, Nieuw-Zeeland

Hoi allemaal,

Half 8, de wekker gaat en we gaan eerst een rondje trimmen. We merken meteen dat het goed warm is en de zon straalt flink ☀️ We bedenken ons dat het wellicht de laatste keer van dit jaar zal zijn, dat we in zomer loopgoed kunnen trimmen. Daarna ontbijtje in ons eigen verblijf en tegen 10 uur gaan we richting de pier/haventje (dat is 150 meter van ons verblijf 😊), daar boeken we een Dolphin cruise voor 11 uur. In tussentijd wandelen we door het dorpje (een gezellig straatje direct aan het water met winkeltjes en restaurantjes/terrasjes. Onderwijl is het 26 gr ☀️. We horen van de mensen in Akaroa dat het vandaag de eerste zonnige dag is, na 2,5 week regen! WoW we hebben dus serieus geluk in Akaroa. De cruise duurde ruim 2 uur en de vrouwelijke schipper vertelde ons veel over N.Zeeland/Akaroa gebied en natuurlijk over de dolfijnen, zeeleeuwen en pinguïns. De eerste 15 min zagen we nog geen dolfijnen, maar toen..... Wow geweldig, in totaal hebben we zeker wel een stuk of 16 dolfijnen gezien. We zagen enkele keren een moeder met een Jonkie erbij. En zelfs 1x kwamen er 3 naast elkaar richting de boot zwemmen. Het is vooral mooi als je ze steeds even boven het water ziet springen🐬🐬🐬. Ed heeft met zijn camera een aantal prachtige foto’s kunnen maken, maar die kunnen we helaas niet delen in de reisblog. Verder zagen we ook weer zeeleeuwen in het water en op de rotsen (er was 1 zeeleeuw die gaf werkelijk een soort show naast de boot door zichzelf continue in het water rond te draaien) en ook zagen we aalscholvers op de rotsen. We hoopten weer pinguïns te kunnen zien, maar die hebben we niet gezien. Na terugkomst van deze leuke boottocht zijn we het dorpje Akaroa verder gaan verkennen. De vuurtoren bezocht en de Tane garden. Voor 16 uur hadden we een Alpaca farm tour geboekt (17 km van Akaroa). Ook dit was weer een prachtige tour en vooral vandaag met veelal een strakke blauwe lucht en inmiddels 27 gr ☀️. De Alpaca’s zie je niet vanaf de weg, we moesten werkelijk een smal zandpad in, wat erg steil en wat slingerend omhoog ging. (Daar was echt geen plaats om een andere auto te passeren!) Toen we boven bij de farm aankwamen, zagen we de prachtige wollige beestjes in grote hoeveelheid, kleuren en verschillende maten al staan! Een enthousiaste jongen gaf ons de tour. Eerst kregen we algemene uitleg over de Alpaca’s en over hun wol, die er goed van kwaliteit is en daardoor ook prijzig is. De wol van de Alpaca is beter dan de wol van het Merino schaap. (Zelfs beter dan Kashmir-wol. We mochten ook voelen aan afgeschoren wol van de Alpaca’s en ook van het Merino schaap, dan voel je wel het verschil. Van het Merino schaap is ook vettiger. Daarna gingen we naar een Alpaca die ze even voor ons op stal hadden gezet. Onze gids (waren met 4 bezoekers bij hem) vertelde dat Alpaca’s erg kunnen verschillen van prijs, de duurste bij hen is 60.000 euro waard! (Nee het klopt Euro’s, geen dollars). In totaal lopen er op de farm 160 rond en met een aantal van hen, doen ze mee aan belangrijke wedstrijden. Je zag ook aardig wat gewonnen prijzen binnen staan/hangen. Alpaca’s zijn van afkomst van Zuid Amerika, ze mogen in N.Zeeland zijn, omdat ze hier niet in het wild rond lopen. Vervolgens gingen we naar het weiland, waar veel volwassen Alpaca’s rondliepen. Wij mochten ze gewoon ‘aaien/ kroelen ‘ als je dat wilde en ook als de Alpaca het zelf wilde! 😊 We kregen vooraf instructies mbt het aanhalen van de Alpaca’s, wat kan wel en wat kan niet. Niet op hun hoofd of achterwerk strelen, want dan kunnen ze gaan schoppen of tuffen 😩. We bleven maar foto’s maken! De gids maakt nog een soort kroel foto van mij en een Alpaca. Zo gaaf, zo cute!!!! 👍😘 De Alpaca’s waren veelal geschoren (dat gebeurt eind nov , 1x per jaar, dat is ook nodig voor de beestjes) op eentje na. Dat voelt ook heel anders aan. Daarna naar de andere wei, daar stonden de jonkies en die mochten we voeren! Geweldig! Mijn dag kan niet meer stuk (Carien). Na een uur was de tour klaar en hadden ze een winkel met kleding van Alpaca wol. Prachtige kleding, maar zeker niet goedkoop. Rond 17.15 uur terug naar Akaroa en daar nog een mooi kerkje bezocht en kaarsjes laten branden. Een oorlogsmonument bezocht en nog even langs het water/boulevard gewandeld. Om 18 uur besloten we nog een wijntje op een terras te gaan nemen. Het was nl nog erg warm en zonovergoten. Daar hebben we nog heerlijk een klein uurtje gezeten en genoten van het mooie uitzicht aan het water en samen de reis wat doorlopen. Zoveel moois en leuks gezien/gedaan, dat het soms even weer diep nadenken is, wat was waar ook al weer. (Vooral de namen van plaatsen zijn niet gemakkelijk te onthouden) We genieten van het mooie weer waar het nog kan, want donderdag vliegen ✈️ we terug naar ons eigen landje en stappen we de herfst in. Hier in N.Zeeland begint vanaf 1 dec echt de zomer en vanaf eind sept/begin okt het voorjaar. Tegen 19.30 uur zijn we gaan eten bij een Thais restaurant aan het water. Heerlijk gegeten en leuke bediening 😊 Morgen naar onze laatste bestemming; Christchurch! Vandaar uit, vliegen we donderdagavond terug.

Vandaag 37 km gereden en ook nog een stukkie getrimd.

Veel groetjes van ons twee.

1. Thieu en Sandra:
    Heej Ed en Carien,

Met veel enthousiasme hebben we jullie verhalen gelezen, en ook samen besproken. Jullie hebben werkelijk een geweldige reis gemaakt. Net als bij de blog van Peter en Magda elke dag weer benieuwd wat jullie allemaal mee maken, en meegemaakt hebben. Het is gewoon jammer dat het morgen allemaal op houdt. Geniet nog maar lekker van jullie laatste dagen in Nieuw Zeeland en tot binnenkort. Groetjes en Liefs van Sandra en THieu
  2. Wim van den Broek:
    4 december 2018
    Geweldige belevenis voor jullie en voor ons een leuk reisverhaal! Voor donderdag een goede veilige terugreis en tot volgende week!🛫🛬
  3. Anneke vd Ent:
    4 december 2018
    Een reis om nooit meer te vergeten. Wat hebben jullie veel meegemaakt en gezien. Ik heb genoten van jullie blog en hoop op een laatste verslag voor de thuisreis begint. Alvast een goeie vlucht en geniet nog van de laatste uurtjes daar. Tot horens.
  4. Joost en Carien:
    4 december 2018
    We gaan jullie dagelijkse verhalen missen en hebben er - net als veel anderen- erg van genoten!
    Alvast een goeie thuisreis.

En regelmatig terugkijken in je reisdagboek, om het vakantiegevoel lang vast te houden!
  5. Anita Knobel:
    4 december 2018
    Wat een mooie verhalen en foto’s.
    Een bijzondere reis. Nog een dag samen genieten met elkaar. Voor je het weet ben je weer terug in ons koud kikkerlandje. Veilige terugreis en tot binnenkort. Lieve groetjes van Jack en Aniet😘😻✈️
  6. Yvonne van Nijnatten:
    5 december 2018
    Wat een mooie en geweldige reis.
    Hier kunnen jullie nog lang van nagenieten.
    Veilige terugreis.
    Groetjes Leo en Yvonne
  7. Ciska Roelen:
    5 december 2018
    Leuk om zo al jullie verhalen te lezen. Aan alles komt een eind dus ook hieraan. Geniet nog van je laatste dag. Zo vast goede vlucht terug.
    Groetjes toon/Cis