Dag 29

5 december 2018 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Hoi allemaal,

Nee de Sint zie je hier niet, dus we hoeven onze schoen niet te zetten voor morgenochtend 😜 We staan om 7.45 uur op , ontbijten op ons gemak en pakken het laatste in en doen alles in de auto. We besluiten, omdat het mooi zonnig weer is (en we hebben gelezen dat het weer in Christchurch minder is), om nog even lekker in Akaroa te blijven (☀️ en 19 a 20 gr, dus wel minder warm dan gisteren) en we kopen wat souveniertjes. Ze hebben in Akaroa niet veel, maar wel aparte winkeltjes. We wandelen nog op ons gemak langs het water en tegen 10.30 uur zetten we koers richting onze laatste bestemming Christchurch. (Van hieruit vliegen ✈️ we morgen ook huiswaarts) Onderweg nog een stop bij een viewpoint over Akaroa en omliggende dorpen. Wij vonden Akaroa erg leuk/gezellig en knus om te zijn! Onderweg ook nog even gestopt bij Birdling Flat, hier zit het schiereiland, als het ware met een extra lang gerekt stuk vaste grond verbonden met het vaste land. Hier zie je nagenoeg geen toeristen. We waren uiteindelijk tegen 12.30 uur in Christchurch bij ons hotel. Het was licht bewolkt en 18 graden. We zaten redelijk dichtbij de Botanical Garden en daarachter ligt ook meteen het centrum van Christchurch. We zijn eerst door de Bontanical Garden gewandeld (althans alvast een gedeelte). Deze garden is enorm groot, erg mooi aangelegd en er staan veel verschillende bomen (uit allerlei landen) en vooral enorm grote bomen, zie de foto’s. Aangekomen in het centrum van Christchurch zijn we eerst gaan lunchen en daarna zijn we 'cultuur gaan snuiven’. In ons boek van N.Z staan leuke wandelroutes van de grotere steden (genaamd ‘onder de loep’)en die hebben we gedaan. Daarmee kwamen we meteen langs de meest bekende gebouwen. Je ziet nog altijd de schade van de zware aardbevingen in 2010 en 2011. Bijv de Christchurch Cathedral, het Edwardiaanse Regent theatre en de Old Chief Post, is nog de vraag of deze wel hersteld gaan worden. (Volgens ons boek niet, volgens de borden bij de objecten wel) Verder zie je de typerende oude Christchurch tram rijden, waarbij de machinist ook bijpassend uniform draagt. Er rijden verschillende trams rond. Het was goed wandelweer, dus besloten we alles te voet doen. We zijn ook in New Regent street geweest. Dit is een attractief voetgangers gebied (de huisjes zijn in 1932 in Spaanse Missiestijl gebouwd, mooie pastel kleuren) Tegen 16.30 uur wandelden we nog naar het zuidelijk deel van Latimer Square, om de tijdelijk vervangende kerk te zien van Christchurch Cathedral. Deze kerk is deels van hout en een groot deel van karton gebouwd. Een zeer typische kerk, zie de foto’s aan binnenzijde. Wat we heel onze vakantie nog niet hadden gehad (wat in N.Zeeland in de voorjaarstijd/begin zomer, toch wel uniek blijkt) dat het opeens begon te regenen en niet zachtjes, maar flink regenen. We kwamen enigszins wat nat geregend in de kerk aan en hebben daar dan ook meteen maar geschuild. Na ongeveer 15 min hield het gelukkig op en zijn we terug naar New Regent street gelopen en daar in een leuk klein zaakje wat gedronken met een lekker koek. We kwamen hier aan de praat met een Belgische moeder en dochter (ook bezig met de rondreis N.Z). De dochter vertelde dat ze ook een bungee jump had gedaan en zo deelden we samen deze bijzondere belevenis en lieten ieder ons filmpje aan elkaar zien. Rond 17.45 uur zijn we terug gaan lopen, in de Botanic Garden kozen we voor een andere route. En.....de zon kwam nog even lekker doorbreken en daar genoten we van op een bankje onder een prachtige palmboom. Toen we verder liepen, net buiten de Botanic Garden zagen we allemaal mensen met hardloopschoenen en trimschoenen. Wat bleek er was net een Santa run geweest van 3 km. Och als we dat vooraf hadden geweten, hadden we daar zeker aan mee gedaan (hoewel 3 km !? ). Aangekomen bij ons hotel, alles uit de auto gehaald, ons opgefrist en gaan uiteten bij een gezellig en goed restaurant. (Trevinos, vlakbij ons hotel) Toen we om 21.15 uur terug naar ons hotel liepen, was het het aan het regenen enne....... inmiddels hier 23.30 uur en het staat altijd nog flink te regenen! Heel flink! Maar afgezien van de flinke bui om 16.30 uur vandaag, hadden we verder droog weer (tot 21.15 uur) en ongeveer 19 gr. tot 21.15 uur. Morgen vliegen we om 18.45 uur en willen op tijd op het vliegveld zijn en moeten vooraf de auto nog inleveren. Dus morgen nog tot ongeveer 14 uur wat vertoeven in Christchurch (vliegveld zit op 7 km afstand van ons hotel , dus lekker dichtbij). We kijken terug op een prachtige, mooie en bijzondere vakantie in het prachtige/diverse Nieuw Zeeland. Een land met vriendelijke mensen, een erg schoon en ruimtelijk land! Ps met enorm veel schapen en koeien! 🐑🐄🐂🐑. We hoorden dat op 1 bewoner van N.Zeeland er 7 schapen zijn en ons inzien is dat ook wel zo met de koeien! Wat we samen heel bijzonder vonden deze reis, was de Waterfall climb (ofwel in het Nederlands; het berg beklimmen) en mbt de dieren (tja beiden groot dierenfanaten) , de kleine pinguïns die s’ avonds in grote getale terug kwamen vanuit zee, de 2 Kiwi’s in het centrum, de Kea vogel, de zeehonden , de dolfijnen en natuurlijk het knuffelen met de Alpaca’s. Maar in feite was iedere dag tijdens onze rondreis een super mooie beleving! Samen enorm genoten en het zal voor ons altijd een mooie/bijzondere herinnering blijven!

Vandaag 86 km gereden en 16 km gewandeld. Morgen nog 7 km naar het vliegveld.

Totaal hebben we deze vakantie, inclusief morgen, 5919 km gereden. Het is best veel, maar het was het zeker waard!!!!

Dit was de laatste bijdrage van ons aan het blog, we willen iedereen die heeft meegelezen, meegenoten, meegekeken en meebeleefd, gereageerd of liever op de achtergrond heeft meegereisd, heel erg bedanken voor alle aandacht voor onze belevenissen. Het was voor onszelf erg leuk om te doen, soms ook wel eens niet, als het al laat was of de WiFi werkte niet mee, maar omdat jullie het leuk vonden werd het voor ons nog leuker. Bedankt voor alles en tot gauw!

Veel groetjes van ons twee.

1. Thieu en Sandra:
    Lieve Ed en Carien,

Goede reis morgen terug naar huis, en wij kijken nu al uit naar jullie verhalen en foto's.
    Liefs
    Sandra en Thieu
  2. Peter en Magda:
    5 december 2018
    Ed en Carien, vanavond een goede terugreis met alle prachtige foto's en jullie mooie herinneringen in de pocket. Geniet ze nog even in het mooie NZ. Gr. Peter en Magda
  3. Corrie Kempenaars:
    5 december 2018
    Mooie vakantie veel km maar nu hebben jullie ook veel gezien. Moet wel eerlijk zijn door jullie blog lijken de weken sneller te zijn gegaan. Voor vanavond ( 6dec) een goeie terug vlucht en veilige thuiskomst.
  4. Jolanda verschuren:
    6 december 2018
    Fijn dat jullie zo hebben genoten ,en wij hebben zeker mee genoten .
    Alleen al die prachtige foto’s .
    Een hele fijne terug reis en we zien jullie wel verschijnen .
    Lieve groetjes van ons
  5. Jeanne Franken:
    7 december 2018
    Ja het was het reisje wel. Ik denk dat dit jullie mooiste reis was. Als jullie dit lezen zijn jullie thuis. Het idee van een reis verslag is grandioos en ook heel goed geschreven. Je beleefd het mee.