Dag 10

16 november 2018 - Mount Ruapehu, Nieuw-Zeeland

Hoi allemaal,

Na ons kamer-ontbijtje vertrokken richting onze volgende bestemming. Toen we ongeveer 15 km op weg waren bedacht Carien dat er nog 2 shirts in de hangkast waren blijven hangen (hingen daar te drogen). Dus omgedraaid met de auto en weer terug richting het hotel. Ed zag in het tegemoetkomend verkeer een politieauto en zag toen ook dat hij wat te hard de berg afging. Tja die gedachten waren nog niet ‘koud’ of de politie zat al achter ons met zwaailichten. Hmm..... 14 km te hard gereden, boete 80 dollar (ofwel 50 euro) en die mogen we deze vakantie, via internet, lekker makkelijk, nog gaan betalen. De shirts hingen er nog, dus dat geluk hadden we wel.

Met 45 minuten vertraging, maar met de zon aan de hemel onze reis voortgezet, maar wel de cruise controle wat vaker aan. ;-))

Bij Waiotapu zijn we naar de Mudpools gaan kijken, eigenlijk kokende modder, opgewarmd en borrelend door geo-thermische activiteit. Het ziet er een beetje uit als kokende erwtensoep, maar dan grijs. Hierna zijn we doorgereden naar Huka-falls, een waterval, maar dan niet heel hoog, maar heel snel. Door deze nauwe verbinding stroomt per seconde 200.000 liter water. Nee dit is geen typefout, elke 15 seconden kun je hier een olympisch zwembad vullen. Tot vlak bij de waterval kon je met een hydro-jet boot komen, die vliegen over het water en halen mooie stunts uit. Na de waterval zijn we naar Craters Of The Moon gereden, ook weer een gebied met veel gel-thermische activiteit. Veel stoom gaten en warme grond om je heen. Active stoombronnen en kraters, maar ook inmiddels uitgewerkte bronnen. Zo'n gebied verandert voortdurend, de wandelpaden worden dan ook regelmatig verlegd en aangepast omdat er nieuwe bronnen ontstaan. In 2002 is er bij een mini uitbarsting nog een wandelpad verdwenen onder 5 cm modder en puin. Toeristen werden daarbij niet vermist...... Op de foto's ziet het eruit of er overal mini bosbrandjes zijn, maar feitelijk is het magma uit de kern van de aarde wat ervoor zorgt dat regenwater en grondwater verwarmd wordt tot het kookpunt en vervolgens een weg naar buiten zoekt. De warmte van de damp is voelbaar en ook de grond om je heen is voelbaar warm. Schijnt nog goed te zijn voor je huid ook, door de mineralen, dus we komen 20 jaar jonger naar huis.🤣🤣 Stoom uit de grond hee, niet uit je oren.😤

Hierna doorgereden naar Whakapapa, waar we nog een 2 uur durende wandeltocht gemaakt hebben naar de Taranaki falls, jawel alweer een waterval. Deze is 20 meter hoog, niet heel spectaculair, maar zo ontzettend mooi gebied wat geflankeerd wordt door besneeuwde bergtoppen en overal om ons heen stond de gele brem volop te bloeien. Mooie wandeling deels door bos langs de rivier en deels over open vlakten. De zon houdt het hier tot half 8 's avonds vol, dus het is laat in de middag nog heerlijk om buiten actief te zijn. Nu nog een klein stukje gereden naar ons volgende hotel en bij de supermarkt ernaast wat voorraden ingeslagen voor morgen. Dan gaan we een serieuze hike maken van 19,5 kilometer. Daar zijn we heel de dag mee bezig dus moeten we voor eten en drinken voor onderweg zorgen. Dus denk eraan; als jullie liggen te slapen zijn wij aan het ploeteren op een berghelling.😉 Maar we verwachten dat het een schitterende tocht gaat worden. Om 7 uur komt het busje om ons naar het beginpunt te brengen. We gaan nu lekker het mandje in.

Vandaag 238 km gereden en 14,5 km gewandeld.

Veel groetjes van ons twee.

1. Joost:
    16 november 2018
    Dat klinkt bekend. Je kunt een bon ook direct bij een bank betalen....
  2. Joost en Carien:
    16 november 2018
    Wel weer hele mooie foto’s zeg!
  3. Anneke vd Ent:
    Jeetje mina!!! Jullie maken de reis van jullie leven!! Geweldig😘
  4. Jolanda verschuren:
    17 november 2018
    Super ed en Carien wat een ervaring😍👍🏽