Dag 9

15 november 2018 - Lake Rotorua, Nieuw-Zeeland

Hoi allemaal,

Vandaag om 8.30 uur zijn we opgestaan en hebben zelf ontbijt gemaakt op onze kamer. Hierna zijn we naar het Whakarewarewa village (een dorp waar Maori mensen samen wonen) gewandeld, dat is ongeveer 4 km van ons hotel vandaan maar het was stralend weer vandaag (volop zon en 24 gr), dus heerlijk wandel weer.
De Village is gebouwd op het geothermische gebied aan de zuidkant van Rotorua (waar we nu dus verblijven). Onder de grond een enorme hoeveelheid aan natuurlijke warmte bronnen die door de huidige bewoners van het dorp ook nog dagelijks worden gebruikt voor koken en wassen, zoals dat meer dan honderd jaar geleden ook al gebeurde. Door de aanwezigheid van de bronnen is er ook een overvloed aan Spa's in Rotorua, en hangt er ook een, soms zware, zwavellucht (bedorven eieren) waar je trouwens toch snel aan gewend raakt!

In de Village kregen we een rondleiding van een mevrouw die afkomstig was uit de Maori stam, maar zelf niet in het dorp woonde
We hebben ook kunnen genieten van zang en dans van een groepje Maori bewoners.
Bekendste dans is de Haka, ofwel de oorlogsdans, waarbij mannen hun tegenstanders uitdagen door stampen, hard geschreeuw, slagen op het eigen lichaam en door hun tong flink uit te steken. De tatoeage's op de lichamen hebben bij deze Maori, anders dan bij onze westerse tribals, wel duidelijke betekenis.
Het is wel even wat anders, dan wat wij gewend zijn!
In het in het park zijn ook een aantal Geysers
De Pohutu Geyser hebben we tot uitbarsting zien komen (dat gebeurd per dag 10-25 keer)
Er was ook nog tijd om zelf rond te lopen en je kon ook nog een korte tracking door het bijgelegen bos maken .
Hier ook even in geweest om wat mooie foto’s te maken.
Rond 14.30 uur hebben we de Village verlaten en zijn we eerst om wat boodschappen gegaan.
Vervolgens zijn we naar de Government Garden gewandeld en daar rond gekeken , hebben ook nog even liggen chillen op het gazon en genoten van de heerlijke warmte en zon. Het hoofdgebouw in de garden, waar normaal het Rotoruamuseum in huist, is al sinds november 2016 gesloten omdat uit tests bleek dat het niet voldoende aardbevingbestendig is.
Toen we verder door Rotarua liepen ( was rond 18.30 uur) kwamen we uit bij de Night Market. Een lange straat waar volop kramen stonden met allerlei gerechten uit verschillende landen, tegen betaling kon je hiervan genieten . Er waren ook muziek optredens en er liepen volop mensen rond , die veelal liepen of zaten te eten. Zelf hebben we daar ook lekker aan mee gedaan.
Daarna terug naar ons hotel en lekker een wijntje genomen. Later is Ed nog om Thais eten gegaan en hebben dit op onze kamer op gegeten.
Een vrij relaxt dagje (en de auto had vandaag ook rust!) met stralend weer .
Ed is aardig verbrand.

Vandaag dus 0 km gereden, maar wel 16 km gewandeld!

Groetjes van ons twee.

1. Joost en Carien:
    15 november 2018
    Al een keer gebadderd in een privé spa?
  2. Rinavandoormaal:
    15 november 2018
    Wat een mooie reis.mooie foto's ook .wij genieten ook mee .....masr wel ons edhe goed insmeren 😄anders is het straks een kreeft🙊🙉🙈geniet ze nog.👍