Dag 12

18 november 2018 - Napier, Nieuw-Zeeland

Hoi allemaal,

Na ons ontbijt in ons hotel (in National Park) koffers gepakt en om 9 uur uitgecheckt.Brrr koud, bewolkt en maar 11 gr. Dat scheelt werkelijk 12 a 13 graden met gisteren! Op naar onze volgende bestemming in Napier.  (Hoe verder we reden, hoe lichter de lucht werd en de temperatuur steeg).Onze tocht naar Napier hebben we anders gedaan, dan gepland en wat de TomTom aangeeft (ook op advies van het hotel) namelijk via de adventure's way. Je gaat dan niet bovenlangs via Turangi/Taupo (grote weg) naar Napier, maar juist via onderlangs. Via Waioure en Moawhango en daarna richting het oosten, naar Waiwhare en verder door richting Napier. De afstand maakt elkaar niet zo veel, maar de Adventure tour duurt wel ruim een uur langer, maar is zeker ook veel mooier en relaxter. Je gaat nl veel meer binnendoor en met veel meer bochten. In dit gebied zagen we heel veel schapen en afwisselende, mooie natuur. Ontzettend veel Brem in bloei, een 'zee’ van gele bloeiende bloempjes!Prachtig bergen, enorme bebossing, bruggetjes, schapen, koeien etc.Bijna aangekomen in Napier, besloten we om eerst naar Clifton te rijden en Cape Kidnappers (de grote Jan van Gent vogels wilden we gaan bekijken ) te gaan bekijken.Het weer was goed, 24 gr en licht bewolkt. Helaas konden we niet over het strand lopen ivm hoog water. (dus konden we ook niet naar de vogels) Toen besloten om naar het Te Mata Peak uitkijkt punt te gaan.Daar aangekomen genoten van de prachtige vergezichten over land, zee en het bebouwde gebied van Napier en Hastings. Van hier uit meteen door gereden naar Napier.In Napier koffie met wat lekkers genomen en aan het strand en in de stad wat rond gelopen, het stadje is veelal gebouwd in Art Deco stijl, vervolgens boodschapjes ingeslagen en door naar onze B&B in een buitenwijk van Napier (7 km verderop). Kerry's Lodge and B&B, prachtig huis met oprij laan vol beplant met bloeiende rozen en wat werden we hier hartelijk ontvangen, ook door de hond van het baasje. De eigenaresse liet ons alles zien en regelde voor ons (voor morgenochtend) de tocht naar Cape Kidnappers (om de grote Jan van Gent vogels te kunnen gaan bekijken ) met een bus over het vaste land . Hadden eerst het plan dit met een tractor over het strand te doen, maar de weersvoorspellingen zijn helaas niet zo gunstig voor morgen. Ook regelde ze voor ons een reservering bij Mission Estate Winery, een wijnhuis mèt restaurant.  Nadat we alles op onze kamer hadden gebracht, zijn we in de naast gelegen zitkamer een wijntje gaan drinken. Even later kwam een landgenoot binnen (Luuk Beeren uit Nijmegen) en daar hebben we een hele tijd gezellig mee zitten kletsen. Hij was begonnen met zijn rondreis op het zuider eiland en nu net op het Noordereiland  aangekomen (totaal 8 wkn rondreis doet hij) Hij gaf ons nog wat tips voor het zuider eiland. Vervolgens onszelf snel omgekleed en te voet naar het prachtige restaurant. Een zwoele avond, dus lekker om te lopen. WoW toen we daar aan kwamen...., dacht ik even werkelijk bij het huis van de tv serie Dynasty (of Dallas) aan te komen. Enorme verlichte oprijlaanmet prachtige Platanen en het restaurant zelf lag hoger op een berg en rondom de prachtige wijngaarden. Erg sjiek allemaal. (zie de foto’s). Uiteindelijk heerlijk culinair gegeten, kost wel wat meer, maar och dan heb je ook wat. Bij het heen en terug wandelen genoten van de vele verschillende, mooie huizen. Veelal laagbouw huizen met mooie tuinen en hekwerken erom heen. Onderweg zagen we trouwens nog een zestal katten, die net als de bewoners ons ook vriendelijk tegemoet kwamen lopen . Het is een mooie, nette en rustige wijk waar we met onze B&B verblijven.

Inmiddels nu 23.45 uur, ons nestje in, want morgen gaat om 7 uur weer de wekker.

Vandaag 346 km gereden. Morgen verder naar Wellington.

Veel groetjes van ons twee.

1. Joost en Carien:
    18 november 2018
    Goed om te weten van die andere route naar Napier 🤔

De foto’s van jullie luxe diner hebben we nog tegoed zeker?
  2. Joost en Carien:
    18 november 2018
    En heel veel groeten van ons Pa en Ma. Ze hebben jullie mooie foto’s bekeken!
    Ons pa moest wel een beetje lachen om jullie verhaal over de bekeuring. “Dan zijndat een paar dure shirtjes geworden, aldus ons Pa”.