Dag 14

20 november 2018 - Motueka, Nieuw-Zeeland

Hoi allemaal,

7.45 uur; het regent .... 😫, of heeft het zo moeten zijn omdat we deze ochtend naar het grote museum Te Papa Tongarewa gaan!? (Zoveel mensen, voor en tijdens de reis hadden ons gezegd, dit moet je zien als je in Wellington komt) We gaan eerst ontbijten in ons hotel. We zien tijdens het ontbijt dat het gestopt is met zachtjes regen..... het regent pijpenstelen 😫. We besluiten om eerst 2 paraplu’s te gaan kopen, omdat we toch wel een 10 min moeten lopen naar het museum.

Voordat we naar het museum gaan, nemen we eerst een kijkje bij het oude gouvernementsgebouw, daar we dit gisteren vergeten waren en we het toch nog graag wilden zien. Het was best wel frisjes en dat zijn we de afgelopen weken niet meer gewend geweest. Rond 10.15 uur zijn we in het museum en hebben daar rond gekeken tot 12.45 uur. Er is enorm veel te zien/lezen/horen over de geschiedenis van Nieuw Zeeland. Vooral over de Maori’s en de komst van het Engelse gouvernement. Maar ook wat N.Zeeland heeft betekent in de 1e W.O mbt Europa. We hebben enorme grote beelden/poppen gezien van mensen uit deze tijd, die werkelijk zo echt waren nagemaakt (Madam Tussaud kan er van leren), zelf de haartjes van een mensenarm waren nagemaakt en zaten erop , ook haartjes in oren/ neusgaten. (Zie de foto’s) Verder veel over het flora en fauna gebeuren, de immigratie in N.Zeeland door de jaren heen etc etc. Het meeste hebben we kunnen zien, maar wil je alles goed lezen en bekijken, dan heb je wel minimaal 1.5 dag nodig. Toen we buiten kwamen was het gelukkig droog en geleidelijk aan was de zon aan het doorkomen.

Terug naar het hotel om ‘onze’ auto op te halen en door naar de Ferry terminal, want we wilde de boot om 15 uur nemen. Wat we wel vreemd vonden, was dat er op onze vouchers geen tijden stonden (per dag gaat de Ferry meerdere keren over tussen het Noorder- en het Zuidereiland) Aangekomen bij de check-in (het meisje deed veel moeite voor ons) bleek dat we niet bekend stonden voor deze overtocht en de boot was ook vol (gezien het feit dat onze auto mee moest). Oeps dat was even schrikken! Dus terug naar de terminal (boekingskantoor) en meteen nieuwe tickets gekocht voor de overtocht van 16.45 uur (pfff er was nog plaats voor ons met onze auto erbij!). Daarna heeft Ed gebeld met Pan Pacific, de lokale agent, die vonden het heel vreemd dat er door hen geen tijden op de ticket waren vermeld. Bij hun stond wel bekend dat we vandaag gingen varen, maar om 09.00 uur al. Die boot was dus al eventjes weg. Ze wilden wel meteen voor ons nieuwe tickets boeken, maar wij gaven aan dit al gedaan te hebben. Hun advies; Bij terugkomst in Nederland proberen om het geld terug te krijgen. Gevolg we hadden dus nog paar kleine uurtjes over. Onderwijl was het alleen maar beter weer geworden ☀️. Daarom besloten om nog wat te gaan zien van Wellington. Op naar de Cablecar, een kabeltram,  (die wilden we nog graag zien) en de Botanische tuin. Daar aangekomen, zagen we prachtige huizen (in Victoriaanse stijl) tegen de bergen aan (je zit dan meer in de buiten wijken van Wellington) en bij de Cablecar was een prachtig uitzicht over de stad. Ook om het treintje, de berg op en af te zien rijden, was een mooi gezicht en ook handig als je niet de berg op- of af wil of kan lopen. Tevens nog even lekker op het buitenterras (met uitzicht over de stad) koffie genomen met wat lekkers erbij. De mussen dwarrelden vrolijk om ons heen en je kon ze werkelijk uit je hand laten eten!

Daarna nog een stukje door de Botanische tuin gewandeld en daar zag ik bij toeval een heel bijzondere/mooie vogel in een struik. We hebben daar met bewondering naar gekeken, totdat hij ons zag en ..... weg was hij! Deze vogel was zwart met glanzend blauw en had een wit bolletje (soort zacht toefje) in de hals. Soort? Tui heet ie!.

De Botanische tuin had bomen/planten en struiken uit verschillende landen van de wereld en natuurlijk ook van N.Zeeland zelf.

Om 15.30 uur terug naar de terminal, want deze boot wilden we zeker niet missen! Onderwijl hadden we ook ons eerste motel op het zuidereiland ingelicht dat het laat zou worden voordat we er zouden zijn. Zoals altijd vriendelijk/ behulpzaam de Nieuw Zeelanders zijn, geen probleem zou voor ons het licht aan laten en een flesje melk (goh wijn had ook gemogen hoor 😜), en WiFi code in de kamer leggen.

Je denkt nl 194 km rijden ... 2 uur, nee dat is dan al snel 2,5 a 3 uur rijden. (De wegen door de bergen kost extra tijd)

Bij de check-in om 16 uur was het zelfde meisje aanwezig , die er ook om 14 uur was. Zij gaf ons goed nieuws, Pan Pacific had de boot nog omgeboekt, onze eigen boeking was overbodig geworden. We moesten alleen een mailtje naar Inter Islander sturen (ferry Company), die zullen dan nl uw geld terug storten. Dat was dus leuk nieuws 😊. Met vele auto’s, campers en vrachtwagens gingen we aan boord. Och ook vrachtwagens vol schapen........ nee niet voor de kebab!!!!  Voor een nieuw leven op het Zuider eiland 😊, die gedachte vindt Carien prettiger......😉

Aan boord van de Ferry (goede tip van Joost👍), hebben we de Premium Lounge geboekt, soort All Inclusive met hapjes/ drankjes/ taartjes en later ook warm eten en..... WiFi !!!!  Gezien het feit dat we toch van 16.45 uur tot 20.15 uur moesten varen, moet je in die tijd toch wel wat eten en drinken. Carien is zelf tot 18 uur op het buitendek gebleven, nog genietend van het zonnetje. Toen werd het wel steeds frisser zo op het open water. Aan boord nog met mensen zitten praten uit Texas.

Natuurlijk ook nog paar keer het buitendek op om te genieten van het mooie uitzicht. We kregen tijdens deze overtocht een beetje het gevoel van Noorwegen (toen we daar destijds door de Fjorden vaarden). Onderwijl aan de reisblog gewerkt en wat sport op TV gekeken.

Om 20.15 uur kwamen we aan op het Zuider Eiland in Picton. Binnen 5 min waren we met de auto de boot af en zijn we meteen door gereden naar ons motel in Motueka.  Dit ging gelukkig vrij vlot. In ruim 2 uur tijd waren we er. Nog even relaxen nu en wat voorbereiden voor morgen en dan weer bedtijd.

Vandaag 194 km gereden, groetjes van ons twee.

1. Anneke vd Ent:
    20 november 2018
    Tis niet niks wat jullie allemaal doen en zien! Bijna op de helft nu van jullie prachtige reis😊 Zo meteen weer wakker en hup, naar de volgende uitdaging😄Wim heeft gereageerd, maar doet iets verkeerd, het bericht is niet verzonden🤔Gr Anneke
  2. Thieu en Sandra:
    21 november 2018
    Wat een avonturen allemaal. Leuk om te lezen. Hier doet de temperatuur meer aan wintersport denken ; -) Veel plezier daar! Groetjes, Thieu en Sandra