Dag 15

21 november 2018 - Motueka, Nieuw-Zeeland

Hoi allemaal,

De wekker gaat om 7 uur en we gaan eerst een rondje trimmen in Motueka. De zon staat al te stralen (nog wel wat fris), maar korte loopbroek en shirt korte mouwen gaat goed. We trimmen via de wijk, langs een mooi wandelpad aan het strand en via de wijk weer terug. Eigen ontbijtje, nog ff langs de supermarkt en door naar Marahau, we hebben nl een boottrip met wandeltocht in het Abel Tasman park geboekt. Om 10.30 uur staan tractoren met aanhanger met boot erop gereed. Alle toeristen de boot in en zo worden we met de boot op aanhanger achter de tractor naar zee gebracht. (Komisch, weer eens wat anders 😊) Bij het water worden de boten via een helling te water gelaten en kunnen we weg. Er gingen er meerdere tegelijk.

Op onze taxi speedboot werden achterop nog een paar kano’s gebonden, we moesten nl nog een paar mensen aan een strand verderop gaan afzetten. (Nog voorbij Bark Bay) We varen eerst naar Apple split rock. Deze rots ziet er werkelijk uit als een appel die doormidden is gesneden en zo open op het water ligt. Bijzonder om te zien. Vervolgens vaarden we naar een eiland waarbij  met regelmaat zeehonden in de buurt zwemmen. En..... jawel!!!!! We zien er eentje op rots zitten en 2 in het water! Wat geweldig om dat zo in de vrije natuur te mogen en kunnen zien. (En de nodige kiekjes worden gemaakt) Heel rustig vaart onze schipper er langs, zodat ze niet te veel gehinderd worden. Vervolgens gaan we na een vaartocht van 30 min , de mensen met de kano’s afzetten en varen wij weer iets terug (gratis 10 min varen er bij gehad 😊). We vaarden vanuit Marahua naar Bark Bay. Een prachtig strandje waar we even een kort stukje door het water moesten. Dus ff de schoenen uit.

Vanuit Bark Bay was het een wandeltocht van 12 km naar Anchorage Beach . Tegen 12 uur vertrokken we, ieder in zijn/haar eigen tempo. Het was een prachtige wandeltocht met zonnig weer, hoewel we best veel in de schaduw van de bossen liepen. Het pad was met regelmaat stijgend, dan weer  dalend , regelmatig ook smalle paden die langs de rotsen liepen , waarbij je dan aan de andere kant meters naar beneden, de mooie natuur/ bossen in kon kijken. Soms ook ondergrond met grote keien en/ of wortels. Bijzonder dat door de vorming van wortels en de vele mensenstappen en soort trapje in de natuur wordt gevormd. Paar keer hebben we ook afgeweken van de wandeltocht, omdat er dan werd verwezen naar een mooi uitkijkpunt.

Rond 13.15 uur hebben we op een bankje hoog in de bergen , met een prachtig uitzicht op een baai, onze boterhammen opgegeten. Bij toeval zagen we een Nederlands stel, die wij ook hadden gesproken met de Tongariro crossing. Toen we om 14.25 uur bij een bord van onze wandelroute kwamen, zagen we tot onze schrik dat we nog 1 uur en 45 min moesten lopen tot het einde. Oeps dan zouden we er dus om 16.10 uur zijn en de boot vertrok vandaar uit precies om 16 uur. We konden ook een binnendoor route nemen van 30 min. Nee dat deden we natuurlijk niet! We besloten ‘tandje bij te zetten’ en vertrouwden op ons zelf dat het ons zou lukken. (In het begin van de tocht hadden we te vaak gestopt om foto’s te maken en natuurlijk ook paar keer de route afgegaan.) Dit laatste stuk liepen we zo vlot (nou ja, gewoon hard) , dat we al snel de verloren tijd in haalden. Uiteindelijk kwamen we om 15.20 uur aan op Anchorage Beach aan. 💪💪.  Heerlijk, want nu konden we nog 40 min op het strand gaan liggen en genieten van de heerlijke zon en onze drankjes etc wat we nog over hadden.

Om 16 uur vaarden we terug en deze schipper had er veel zin in en maakte er een werkelijk avontuurtje van met de speedboat. Hij was goed ervaren dat merkte je wel. In Marahua met boot en al de aanhanger op gevaren en de tractor trok ons over de weg naar de eindbestemming. Het was weer een mooie en heerlijke dag! In de shop zag ik nog een leuke sweater met capuchon, die nog gauw gekocht.

Hierna besloten we nog om naar het plaatsje Kaiteriteri te rijden (ligt tussen Marahua en Motueka), daar hebben we bij een leuke tent (genaamd Kai, met een zeer leuke enthousiasme man)een bakje koffie met lekker taartje genomen. Carien wilde dit plaatsje graag zien, omdat mijn nicht Carien en haar man Joost daar hadden gelogeerd. Een erg knus/mooi plaatsje met prachtig strand , gelegen in een mooie baai. Eigenlijk 3 strandjes/baaitjes bij elkaar.

Daarna terug naar Motueka en hebben toen eerst boodschappen gedaan.  Carien wilde namelijk graag eens zelf koken. Dat is het voordeel als je in motels zit, dan heb je een keuken met van alles erin.  Zelfs ook strijkplank/ijzer, magnetron etc. En vaak ook nog een zwembad erbij.  Het motel waar we nu verblijven is heel mooi en netjes en enorm gastgericht!

Het volgende gegeten; Tomatensoep , gebakken aardappeltjes, sla , appelmoes (Appelmoes iets wat ze overigens niet kennen in N.Zeeland! Maar in de winkel een speciaal vaak voor Nederlanders, met oer echte Hollandse dingen!) en een kipfilet erbij en yoghurt na. Samen heerlijk en gezellig gegeten in ons eigen huisje 👍.

Daarna samen aan de afwas, dat is ook eens leuk 😜.

Daarna met de pootjes omhoog op bed, voorbereiden op morgen (Dan gaan we naar Hokitika) , was opgeruimd , nu aan een wijntje en tv kijken en een blogje schrijven natuurlijk.

Vandaag 48 km gereden en 15 km gewandeld.

Veel groetjes van ons twee.

1. Thieu en Sandra:
    21 november 2018
    Heej Ed en Carien. Leuk om al de verhalen te mogen lezen, en jullie foto's te bewonderen. Jullie maken een echt geweldige reis zo te zien. Echt met veel variatie in het programma. Natuurlijk zijn wij heel benieuwd naar jullie verhalen, want er gebeuren ook nog spannende dingen. Geniet er nog maar lekker van saampjes. Liefs Sandra en Thieu
  2. Leon:
    Hoi Ed en Carien,
    Wat een mooie afwisselende belevenis. Leuk om te lezen en mooie fotos. Heel relaxed en zonnig, ik krijg er kriebels van. Zeker nu het hier 20 graden minder is dan bij jullie. Nog veel plezier en ik verwacht nog wel een foto met een echte Kiwi....

Groetjes Corri en Leon
  3. Anita Knobel:
    21 november 2018
    Wat een mooie reis zeg. Lekker genieten samen.
  4. Simone de Jonge:
    21 november 2018
    Wow, wat een prachtige verhalen en mooie foto's. En wat een energie, jullie halen er echt alles uit. Volop aan het genieten, dat doen jullie goed xxx Groetjes Simone