Dag 18

24 november 2018 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Hoi allemaal,

Vandaag om 7.45 uur ons bed uit en eerst even naar de supermarkt ivm brood. Dat was er nog niet, dus dan maar aan de crackers. Voor mij (Carien) vandaag een bijzondere activiteit op het programma, want om 9.40 uur staat een helikopter vlucht geboekt! Het is erg afhankelijk van het weer of het doorgaat, waardoor het kort vooraf gecanceld kan worden. Het zag er deze ochtend bewolkt uit .... dus spannend of het wel/ niet door zou gaan. Om 9.10 uur moesten we er zijn en werden van hieruit met een busje naar de helikopter gebracht (kleine 10 min verderop). Ed had besloten de helikoptervlucht niet te doen (is wel meegegaan om me uit te zwaaien 👋) . Ik had nog mazzel, want ik mocht met mensen mee, die een duurdere vlucht hadden geboekt (omdat deze heli-vlucht niet vol was, mocht ik met hen mee) en dan vlieg je wat langer en wordt er een uitgebreidere route gevlogen. Het begon een beetje te druppelen, maar we werden met ons vieren toch weg gebracht. Dus het bleef nog even spannend voor ons. Toen we opstegen was het nog even wat aan het regenen , maar daarna hield het gelukkig al gauw op. Bij het eerste gedeelte zat ik achterin en bij het tweede gedeelte voorin. Halverwege de vlucht land je nl op een gletsjer en mag je er ongeveer een 10 min uit om wat rond te kijken. We hadden een leuke piloot, die ons veel vertelde en erg enthousiast/gedreven was in zijn werk. Op de gletsjer maakt hij ook foto’s van ons en wij natuurlijk ook van elkaar. De andere 3 mensen (Engels echtpaar en een Duitse man) die meegingen, waren aardige mensen en we deelden deze ervaring vol enthousiasme met elkaar! Het was voor mij nu de 4e helikoptervlucht, maar het blijft een super beleving! (met Ed samen heb ik er 2 gedaan en 1 vlucht met het skiën in de Dolomieten, toen moesten we wel zelf naar beneden skiën ⛷) Vanuit een helikopter zie je ontzettend veel. In Fox Glacier waar we nu verblijven, worden veel helikopter vluchten gedaan, het staat hier ook bekend om. Bij terugkomst stond Ed mij al op te wachten. Met de andere mensen nog even na staan kletsen over deze super mooie beleving. Daarna zijn Ed en ik een wandeling gaan maken naar het begin van de gletsjer. Helaas kwamen we er niet echt dichtbij omdat er 2 gedeelte’s waren afgesloten. Toen besloten om in het dorp eerst koffie te gaan drinken (met wat lekkers natuurlijk) en daarna met de auto naar Gillespies Beach om daar een wandeltocht te gaan doen. Onderweg nog gestopt bij een viewpoint ivm een mooi en goed zicht op de Fox gletsjer. Het bleef wel licht bewolkt, maar de temperatuur was gewoon goed (21 gr), maar helaas geen ☀️. Maar wel goed wandelweer. Vol enthousiasme begonnen we de wandeltocht van 3 uur (deels over het kiezelstrand en deels over paden tussendoor de mooi, hoge struiken). Echter na een half uur, toen we bij een lange loopbrug over het water aankwamen, stond er een bord dat we hier niet op mochten gaan. En we zagen dat er een groot gedeelte van de brug over het water ontbrak! (Peter en Magda, wat hebben jullie 2 jaar geleden met die brug uitgevreten??) Er zat dus niets anders op dan weer om te draaien en terug te wandelen. Helaas, want we wilden graag naar het verder gelegen strand wandelen waar vaak robben (zeehonden) verblijven. Nou hadden we die gelukkig hadden paar dagen terug al gezien, maar het blijft natuurlijk leuk om ze te zien. Terug op het kiezelstrand hebben we nog genoten van de hoge golven en mooie foto’s gemaakt. Wat ons opviel, dat er op dit strand enorm veel prachtige boomstronken/ takken liggen (zou geweldig zijn voor thuis) die vaak vanuit de zee op het strand terecht komen. Bij Intratuin zou je er hoogst waarschijnlijk flink voor moeten betalen. Terug bij de auto nog een kleine andere wandeling gemaakt (waar je resten zag van machines die men destijds gebruikte voor het goud delven) en toen besloten om terug te gaan naar Lake Matheson. Hier waren we gisteren al trimmend naar toe gegaan, maar wilden nu terug om nog foto’s te gaan maken. Bij de terugrit moesten we nog uitkijken voor schapen die langs de weg liepen en overstaken. Bij Lake Matheson aangekomen, eerst daar nog wat gedronken en nog uitgezocht of we niet op een andere manier bij het strand van de Robben konden komen, maar dat was niet mogelijk. Vervolgens de wandeltocht rondom het volledige meer gemaakt (1,5 uur). De mooiste foto’s kun je maken, als het windstil is en het meer er dan uitziet als een spiegel , dan zie je nl de reflectie van de bergen en bomen in het water. Dat was helaas vandaag niet en toen wij er waren hing er ook veel bewolking rondom de toppen van de bergen. Maar desondanks toch mooie foto’s gemaakt en lekker gewandeld. Nog even rond gekeken in de souvenir/galerie shop en vervolgens rond 17 uur terug naar ons verblijf gereden. Omdat het wat begon te regen en de zon er ook wat door heen brak, zagen we een mooie regenboog. Nu ff relaxen en straks lekker uiteten bij het zelfde restaurant van gisteren. Morgen door naar onze volgende bestemming ; Wanaka (rond de 270 km).

1. Wim van den Broek:
    24 november 2018
    Dacht dat jullie later op wintersport zouden gaan😂😂 ziet er allemaal schitterend uit!
  2. Gerda de Bruijn:
    24 november 2018
    Wat een prachtige foto 's weer.Geweldig zo 'n helikoptervlucht. Belevenissen om nooit meer te vergeten.
  3. Peter en Magda:
    24 november 2018
    Ed en Carien, 2 jaar geleden was de brug ook kapot, des te spannender om gewoon door te lopen. Een mooie belevenis op de gletsjer, veel plezier in Wanaka.
  4. Anneke vd Ent:
    24 november 2018
    Gigantisch wat jullie meemaken. Zo prachtig om t te zien. Dit is wel een wereldreis om nooit te vergeten. Gr Anneke
  5. Colinda Rokx:
    25 november 2018
    Geweldige foto’s allemaal! Super gaaf om zo’n mooie reis te maken. Geniet ervan.