Dag 22

28 november 2018 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Hoi allemaal,

7.30 uur, starten we eerst met een rondje trimmen van 9 km, door Te Anau. Veelal langs de rivier getrimd en kwamen ook voorbij het haventje van Te Anau. We zagen aardig wat jonge konijntjes. Stralend weer en al een behaaglijk temperatuurtje zo vroeg in de morgen. Te Anau is niet heel groot, maar ziet er gezellig en sfeervol uit. Toch best wat winkeltjes en restaurantjes . Verder zie je er heel veel motels voor de vakantie gangers en het ligt aan de prachtige rivier .......... Na het trimmen, opfrissen, ontbijtje en kennis gemaakt met de mooie Birmaanse kat van de motel eigenaresse. Avond er voor hadden we al brokjes voor de kat gekocht 😊, wisten nl toen al van haar bestaan af. Rond 9.45 uur zelf met de auto richting Milford gereden en van de 14 stops (die op een plattegrond/ folder werden geadviseerd) die er mogelijk waren, hebben we er uiteindelijk 8 gedaan, die we ook graag wilden doen. Er zaten ook een aantal trackings bij , maar dat zou ons te veel tijd kosten. Nee nee, vandaag geen nieuwe uitdagingen op het program! Tijdens deze prachtige route naar Milford (totaal 130 km),zie je veelal natuurschoon en nagenoeg geen woningen , gezien het een beschermd natuurgebied is. Wel enorm veel schapen zie je en soms ook weien met hele kudde geiten. Natuurlijk ook koeien. En ook enkele lama’s gezien! Het heeft veel variatie mbt het soort natuurschoon wat je ziet onderweg.(Zie de foto’s) De wegen gaan sierlijk door het natuurschoon. Onderweg ook enorm veel bussen met toeristen en vooral veel Aziaten! Go wat kunnen die druk zijn 😫 Heb trouwens nog een mooie foto mogen maken van 4 dames uit India , die er soms erg kleurrijk uitzien! Ze genoten ervan dat ik de foto maakte. Om in Milford te kunnen komen is een tunnel gemaakt van 1200 meter, hier zijn ze in totaal 30 jaar mee bezig geweest (vertraging ivm 2e W.O). Het is een smalle tunnel en het verkeer gaat er in het zomerseizoen om beurten doorheen. We waren om 13.30 uur in Milford (de plaats van bestemming) eerst besloten om een cruise tocht te gaan boeken. Bij de cruise organisaties (zaten er wel 6 bij mekaar), kozen we een cruise met een catamaran, waarbij we nog een lunch pakketje meekregen (Grappige samenstelling, incl 2 kiwi’s!!) en tijdens de cruise tocht ging je dan nog langs een observatory wat bovenop en 8 meter onder het water is gebouwd. Totaal duurde onze excursie 2,5 uur. We waren op deze cruise in totaal maar met 13 mensen, terwijl we ook zagen dat andere boten enorm vol zaten met toeristen van de vele bussen, dus voor ons gevoel hadden we een goede keuze gemaakt. We vaarden in het de prachtige fjord van Milford en onze kapitein vertelde van alles. In Milford regent het gemiddeld 200 dagen per jaar en in totaal 7 tot 9 meter! Nou, we hadden dan vandaag in ieder geval geluk met de zon! Tijdens ons cruisetocht zagen we aardig wat zeehonden en de catamaran vaarde er rustig en heel dicht naar toe. (Zie de foto’s met mijn mobiel, dat is dan echt wel dichtbij). Blijft leuk om deze beestjes te kunnen zien in de wilde natuur. (Lekker luierend op de rotsen) Enkele mensen zagen ook een pinguïn zwemmen , maar die hebben Ed en ik gemist. We vaarden ook nog heel dicht onder een waterval. Zo gaaf, maar ook zo nat! Wat een kracht dat water. Ps onderwijl al wel aardig wat Waterfalls gezien 😆 Omdat we met een catamaran vaarden, die wat sneller gaat dan de andere boten, konden we tot een eindje op de Tasmanzee varen en de weergoden lieten het ook toe ☀️ Na 1,5 uur varen legde we aan bij het observartory. (Aangelegd in 1996) Daar kregen we een rondleiding mbt de fjorden en alle flora en fauna wat daarbij hoort (tevens ook een stuk historie ). We gingen met veel draaitrappen 8 meter onder het water en daar zag je door ramen het leven onder water. Natuurlijk hoop je dan zeehonden, pinguïns of andere grote dieren te zien zwemmen. Helaas het waren alleen de kleinere soort vissen, ook mooi hoor. Verder werden er ook beelden op TV schermen getoond over de Fjorden. Om 16.45 uur waren we terug aan wal. Het was een mooie, bijzondere cruise tocht. Het deed ons ook denken aan Noorwegen. Daarna zijn wij nog even bij het vliegveld van Milford gaan kijken. Je kunt nl ook met kleiner vliegtuig of helikopter een vlucht maken over de Fjorden. Vervolgens onze terugreis in gezet. We zijn nog wel bij 1 viewpoint gestopt onderweg (koste maar 20 min aan wandeltijd), wat we nog graag wilden doen. En of het zo moest zijn, want daar zagen we de mooie vogel Kea! (Soort papegaai) Het is een vrij makke vogel en komen graag naar je auto toe voor eten (waarvoor overal wordt gewaarschuwd, ze juist niets te geven!) Ik had even mijn (Groenhuysen) rugzakje op de grond weg gelegd en daar begon de Kea al snel aan te trekken! De nodige foto’s natuurlijk gemaakt en weer door. Na deze mooie dag, kregen we vanaf 18.30 uur wat regen en hoe dichter we bij Te Anau kwamen, hoe erger het werd! Serieus flink regen en bliksem! Dat hadden we nog niet zo meegemaakt. Maar gelukkig was het in de avond. Rond 19.30 uur waren we terug bij ons huisje. We wilden gaan uiteten, maar toen we rond 20.30 uur bij meerdere restaurantjes vroegen om te willen eten, werd er medegedeeld, we gaan zo sluiten. Ze gaan hier blijkbaar rond 21 uur al sluiten 😫. Toen hebben we snel nog bij een afhaalzaakje (die ook om 21 uur gingen sluiten) wat lekkers gekocht en lekker in ons eigen huisje opgegeten. Onderwijl regende het nog steeds. Daarna nog even lekker in de Hot tub, die Ed vooraf opnieuw had aangestoken. Morgen door naar de stad Dunedin, 330 km te gaan.

Vandaag 271 km gereden.

Veel groetjes van ons twee

1. Van der Ent:
    28 november 2018
    Een man hoort dit niet te vragen Carien maar hoeveel koffers hebben jullie bij... vlg mij heb ik jullie nog niet één keer met de zelfde kleren gezien 😃
    Ik heb gister de foto's van dag 20 en 21 met één oog bekeken, man wat een waaghalzen zijn jullie pfff...hoe jullie daar op zulke hoogte tegen die wand hangen🤔
    En ook nog de complimenten voor Ed die een prachtige foto van je maakte op dag 21, hoe je daar aan dat touw bungelt alsof je net van de kinderglijbaan bij Gastelsveer afkwam, zoo relaxed, chapoo hoor!
  2. Corri:
    28 november 2018
    Geweldig, wat een superrr vakantie!!
    Prachtige natuur , helikoptervlucht, bungeejumpen! Heb je nou toch nog stiekem kiwi's gefotografeerd ;-) ?
    Een kroel voor de poes en geniet se verder in het mooie Nieuw -Zeeland!!
    Groetjes van Corri en Leon