Dag 23

29 november 2018 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Hoi allemaal,

Met wat enige moeite vanmorgen om 7.30 uur uit ons nestje. We gaan de laatste dagen te laat slapen. Deze keer een uitgebreider ontbijt met geroosterd brood, gekookte en gebakken eitjes 😋. Met als gevolg dat het rookalarm steeds bleef afgaan in onze kamer (ondanks afzuigkap aan en achterdeur open), dus Ed de rookmelder maar even los gedraaid. Daarna alles ingepakt en door naar onze volgende bestemming, de stad Dunedin. Maar zoals altijd doen we de rit er naar toe altijd nog van alles. Dit keer iets anders dan anders. (nee hoor, geen bizarre uitdagingen meer, zoals de bungee jump) We hadden nl van een kennis van ons doorgekregen dat hij een Nederlands stel kende wat sinds 2004 is geëmigreerd naar N.Zeeland en daar een boerderij runnen. (Hij was daar zelf inmiddels ook al geweest). Örjan (onze kennis) had hen vooraf gevraagd of wij evt welkom waren als we in N.Zeeland zouden zijn en dat waren we zeker 😊. Gisteravond hadden wij hen een App gestuurd met de vraag of we deze ochtend langs konden komen en dat kon gelukkig. Zij wonen vlak bij Winton (5 km er vandaan), dat is 95 km vanaf Te Anau (1,5 uur rijden). In Te Anau zijn we eerst nog naar een mooi uitkijkpunt gereden genaamd Lions look Out (5 km vanuit het centrum van Te Anau), je kan dan volledig over de stad kijken. Typerend was dat je duidelijk de bewolking zag hangen als een soort dikke deken boven de stad , maar dat je deze ook als het ware geleidelijk aan zag optrekken en plaats maakte voor de zon. In een supermarkt nog wat lekkers voor het boerenstel en hun gezin gekocht (hebben nl 3 kinderen). Onderweg naar Winton weer genoten van een prachtige route en het mooie weer ☀️. In feite zijn het vanuit Te Anau 2 lange wegen naar Winton, hele lange licht glooiende wegen!! De laatste weg zag je alleen maar agrarisch gebied, vnl schapen, heeeeeeel veeeeeeel schapen!!!!! Verder ook koeien en enorme grasvelden en velden met grote pakken(rollen) hooi. Paar velden stonden enorme grote regeninstalaties en zagen we wat boeren op het land bezig. Kort na 11 uur kwamen we aan bij het Nederlandse boerenstel (Bart en Martina Luijten). Bart was met de tractor aan het kunstmest strooien en toen hij ons de oprij laan zag aankomen, kwam hij even naar ons toe. Hij stuurde ons door naar zijn vrouw en zou zelf na 10 min komen. Het was een lange/mooie oprit naar hun bedrijf en ongeveer 400 meter verder hun woning. Bij Martine aangekomen, kwam als eerste de hond kwispelend naar ons toe. Daarna stelde we ons voor aan elkaar en werd er meteen gezellig gekletst. Brabanders onder elkaar doet het wel goed en zeker zo ver van huis. Martina komt uit Etten-Leur en Bart uit Rijsbergen, geen van beiden afkomstig uit een boerengezin. Bart heeft de HAS opleiding gedaan en had altijd al wel de ‘ feeling’ met het boerenleven. Martina van thuis uit een bedrijf in de bloemen. Zelf leraren opleiding gedaan. Bart en Martina zijn vanaf 2004 vertrokken naar N.Zeeland en zo ze er nu over denken, zullen ze er ook altijd blijven. Inmiddels hebben zij ook 3 kinderen in de leeftijd van 9- 6 en 3 jaar. Eerst hebben zij in maatschap gewerkt met een ander boerenstel (hadden toen een bedrijf met 800 melkvee) en nu sinds 5 jaar hun eigen bedrijf gekocht. Ze hebben 440 melkkoeien en in totaal 150 hectare grond. Het melken doen ze met een carrousel en kost aan tijd 1,5 uur (2x per dag). Ze hebben 1 medewerkster in dienst van hun boerderij. Ze zijn nog bezig met het verbouwen van hun huis en wonen daarom nu tijdelijk in een houten chalet (zeker ook niet onaardig). Samen met Bart en Martine koffie gedronken met wat lekkers erbij en rond 12 uur is Bart met ons het boerenbedrijf rond gereden (in zijn jeep). Wij stelde voornamelijk de vragen en Bart gaf gedreven de antwoorden. Zeker een man met verstand van zaken! Groot verschil met het boerenleven in Nederland is; de wet- en regelgeving! Verder iets typerend, dat de melkkoeien 2 maanden droog worden gezet en de koeien ook tijdelijk het bedrijf afgaan. Bart en Martine kunnen daarom ook altijd 1x per jaar met hun kinderen op vakantie. Na de rondleiding nog gedag gezegd bij Martine (zij was bezig met onderhoud in hun grote tuin) en rond 12.45 uur zijn we weg gegaan bij hen.De kinderen waren er niet ivm school. Leuke/bedrijvige mensen, die het voor ons gevoel daar wel goed voor elkaar hebben. Martine had ons nog de tip mee gegeven om geheel naar het zuiden (tot voor in Invercargill) te rijden en vandaar uit de Coastal way (kustweg) te nemen , met misschien wel kans dat we dolfijnen zouden zien. Dat hebben we ook gedaan, het was een zeer lange, maar zeer prachtige route, die we niet hadden willen missen! Onderweg ook enkele keren gestopt, helaas geen dolfijnen gezien, maar enorm veel schapen, schapen en nog eens schapen , waar je ook maar keek!!!!! Wel/ niet geschoren , grote en kleinere, maar wel allemaal witte! Gelukkig soms ook jog wat koeien 😊 Pfff .....we vrezen dat we er vannacht van gaan dromen..... béééééh. Bij Forterose hebben we bovenop de cliffs gestaan (tevens ook een prachtige baai) en zag je heel in de verte het Steward Island liggen. (ook hier wisten de zand vliegen ons wederom goed te vinden en te steken 😫). Steward Island lijkt me zeer gaaf om dit ook te kunnen zien, maar dan moet je minimaal 5 a 6 wkn in N.Zeeland zijn. (Je kunt niet alles hebben) Voor ons gevoel zijn we wel op een uiterst zuidelijk punt van het zuider eiland van N.Z geweest (hoewel we denken dat dit weleens het plaatsje Bluff zou kunnen zijn). Waar we vanuit Winton tot Dunedin zijn gestopt; Fortrose, Florence Hill look Out, Pounawea, Kaka Point, Milton (kerk) en aan het strand 15 km vooraf Dunedin. We kwamen om 19.30 uur aan in Dunedin. Inmiddels van 23 gr afgekoeld naar 15 gr en met toename van bewolking. Zeker weer een geslaagde dag, met prachtig zonnig weer ☀️ Persoonlijk vind ik het zelf altijd erg wennen, als je vanuit een plaatselijk (vrij rustig) dorpje komt en dan opeens in een drukke stad. Ook in dit hotel werden we vriendelijk ontvangen. Na alles op de kamer te hebben gebracht (nette kamer, maar wel een stuk kleiner dan tot heden gewend), zijn we de stad ingegaan voor een snelle hap. Morgen op verkenning in Dunedin en omgeving.

Vandaag 517 km gereden. Da's best wel een stukkie ja😜

Veel groetjes van ons twee!

1. Joost en Carien:
    29 november 2018
    Goh wat leuk dat jullie bij het boerengezin langs gingen. Dan zie en hoor je toch net weer iets meer van Nieuw Zeeland.
    Mooie reis verde
  2. Joost en Carien:
    29 november 2018
    Mooie reis verder. Zuidereiland is (ook) prachtig!
  3. Anneke vd Ent:
    29 november 2018
    Goeie morgen saam. Dit was een soort van rustig dagje voor jullie. Vooralsnog best heftig vind ik! Al zoveel dagen vanalles meegemaakt, dan is t niet gek, dat jullie ff timeout nemen. Vergeet niet te relaxen de laatste dagen hoor. 😚