Dag 24

30 november 2018 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Hoi allemaal,

8.15 uur staan we deze dag op. Ontbijtje op hotelkamer, het is wel klein, maar met een beetje creativiteit lukt het altijd. Koffie/thee, mokken , glazen , lepeltjes, waterkoker en koelkast aanwezig. Zelf hebben we wegwerpmessen bij en gebruiken dan de keukenrol als bord 😊 Tegen 10 uur rijden we naar het schiereiland Otago Peninsula, om de grote Albatrossen en kleine pinguïns te gaan zien. Het is een blauwe lucht met aardig wat witte wolkjes, maar de zon komt er met regelmaat door. Er staat wel een stevig fris windje. Otago Peninsula ; Opvallend is hoe dicht de weg langs het water loopt (zie foto’s). Niet vreemd dat we later op de route zien dat ze bezig zijn om de weg te gaan verbreden. (Verliest daarmee wel zijn charme) De route naar Royal Albatross Centre is ongeveer 32 km. Onderweg besluiten we naar Larnach Castle te gaan. Een stijle en slingerende weg leid ons de berg op (totaal 7 km). We besluiten niet het kasteel te bezoeken (kost 21 euro pp) wel genieten we van het prachtige uitzicht op Dunedin en maken enkele foto’s. We zetten onze route voort. Aangekomen bij het Albatros centre, kijken we eerst wat rond bij verschillende punten aan zee. Er zitten enorm veel meeuwen te broeden en velen hebben al een jonkie in hun nest. (Zie de foto’s) Het waait er enorm hard en de wind is fris, maar we gaan toch mee met de Albatross rondleiding . Dit duurt in totaal 2 uur en kunnen om 12.30 uur meedoen. Nog even rondneuzen in het shopje. We krijgen eerst een presentatie met uitleg en daarna een kort filmpje en vervolgens gaan we de berg op en in een ruimte met groot kijkraam (verrekijkers liggen gereed) gaan we naar de Albatrossen kijken. We zien er in totaal 4 in het gras die zitten te broeden. Natuurlijk hoop je dan dat er eentje opstaat en aan de wandel gaat. Dat gebeurd niet, maar wat wel gebeurd! Dat er in totaal 3 Albatrossen aan komen vliegen! Met hun uitgestrekte vogels kunnen ze wel 3 meter zijn. Het is voor ons te ver om te kunnen bepalen hoe groot deze 3 Albatrossen zijn. De gids die ons rondleid doet het erg leuk en met veel enthousiasme. Hij geeft aan dat het bijzonder is dat je ze überhaupt aan ziet komen vliegen. Ze hebben ook Albatrossen in de vorm van knuffels (3 stuks), die de leeftijd en het ware gewicht nabootsen. In het centrum is ook van alles te zien mbt de Albatrossen, pinguïns en zeehonden. De flora en fauna op dit aangrenzende ‘eiland’. Je ziet een opgezette Albatros aan het plafond met 1 vleugel , dan zie je hoe groot ze zijn. Mbt de kleine pinguïns (de blauwe pinguïns die hooguit 30 cm zijn) is pas s’avonds om 21 uur de excursie . De pinguïns gaan nl 's morgens vroeg (als het licht begint te worden) de zee in en komen pas bij duisternis weer terug aan wal. We besluiten de rondleiding vanavond te doen en maken alvast een reservering voor vandaag. We drinken/eten bij het centrum nog wat en vertrekken dan rond 13.45 uur. Het is toch een uur rijden voordat je terug in het centrum bent van Dunedin. We rijden net buiten het centrum naar de stijlste straat van de wereld, genaamd Baldwin Street. (Volledig 19% stijging). Deze is niet ze heel lang en gaan daarom te voet naar boven en weer terug. Je ziet het meteen al, als je aankomt hoe stijl het weggetje is! Zie ook de foto’s, kijk dan naar de stoeprand en de stand van de woning en ook hoe wij erop staan. Er staan trouwens leuke huisjes aan deze stijle weg. Je ziet in heel Dunedin met regelmaat de Victoriaanse bouwstijl bij veel huisjes. Van hier uit rijden we naar Signal Hill, een stevig ritje de berg op, met als resultaat een mooi en wijds uitzicht over Dunedin. Vervolgens rijden we terug naar het centrum, parkeren de auto bij het hotel en gaan de mooie gebouwen spotten in het centrum. Er is veel te zien op een vrij klein gebied. (Alles op loopafstand) Dunedin staat bekend om mooie/oude gebouwen veelal vanuit de jaren zestig van de 19e eeuw na de goudkoorts. Het Railway station wordt wel mee van de mooiste/oude gebouwen van Nieuw Zeeland genoemd. (Zie foto’s) Daar zijn we ook nog even in geweest. Iedere dag is er ook een prachtig treintocht van 4 uur (Taieri Gorge railway. Deze gaat door de bergen, ondergrondse tunnels, prachtige bruggen en geweldige landschappen!), die hadden we graag willen doen, maar past niet in ons programma. Dit wisten we ook niet vooraf. Verder hebben we enkele kerken bekeken (1 kerk ook van binnen), het moderne gebouw Toitu Otage Settlers Museum , Law Courts (oude gerechtsgebouwen) , universiteit en andere mooie/ oude gebouwen en huizen. Om 18 uur zijn we gaan eten in het centrum en daarna nog naar onze hotelkamer. Het centrum van Dunedin (The Octagon) is gezellig en altijd levendig. Veel terrasjes, restaurantjes , bars en winkeltjes. Om 19.45 uur vertrokken naar Otago Peninsula, de Pinguïns! We waren er om 20. 40 uur en om 21 uur begon de excursie. We liepen met z’n allen (toch aardig wat mensen, ongeveer 40 totaal) via mooie paden en trappen naar de zee, waar je vanaf een soort bordes (observatie punt) kon kijken. We zagen nog geen pinguïns, maar al wel vrij gauw paar zeehonden, die aan het zwemmen waren, eentje kwam uit het water en bleef geruime tijd aan wal. Na ongeveer 15 min kwamen de eerste 3 pinguïns de zee uit! Geweldig om te zien en ook hoe ze enkele keren de zee mee terug in gespoeld werden. Na nog een kwartier ongeveer...... nou toen kwamen er steeds meer en soms wel met groepjes van 30 a 40 tegelijk!!!! Wat een geinige (komische) beestjes zijn het! Je mocht geen foto’s maken met flits, maar gelukkig lukte het foto’s maken goed, doordat het centrum zelf op plaatsen subtiele /natuurlijke verlichting had aangelegd , waar de pinguïns goed tegen kunnen. Het was inmiddels 21.30 uur en aardig fris, maar oo zo verslavend om de beestjes te blijven volgen in hun doen en laten. Om 22 uur besloot ik om alvast terug naar boven te lopen en opeens zag ik 2 van die kleine pinguïns voor mijn voeten! Jeetje ik trapte er zo wat bijna op, gelukkig gingen ze zelf al aan de wandel. Om 22.15 uur zijn we vertrokken, nog even door het centrum , want we wilden graag het oude station nog zien ,is ‘ s’avonds mooi verlicht en zo ook het moderne museum. Tegen 24 uur stapte we onze hotelkamer binnen. Ik zelf nog heerlijk in een warm bad (Ed de foto’s van gisteren nog op het reisverslag gezet) en nu erg laat (1.30 uur nacht) , omdat we graag ons reisverslag op orde willen houden en overdag zijn we altijd op route 😊. Veel leesplezier mensen. Morgen gaan we door naar onze volgende bestemming Twizel. Nu snel slapen. 👋

Vandaag 94 km gereden.

Veel groetjes van ons twee!

1. Joost en Carien:
    30 november 2018
    Weer een mooi verhaal!
    Grappige beestjes die pinguïns.
  2. Wim van den Broek:
    30 november 2018
    In San Francisco USA, zijn ze ook trots op de stijlste straat van de wereld, nou ja😂😂😂😂😉. Blijf genieten, wij sturen de Sint volgende week weer naar huis en dan hebben we weer rust😉😉😂😂
  3. Henk soffers:
    1 december 2018
    Wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken. Mooie verhalen en schitterende foto's. Geniet er nog maar van. Lieve groetjes Henk.